Route:  
  1. Home

Samenspel bij kwaliteitsmanagement


Ouke Pijl18 oktober 2022Kwaliteitstechnieken, Kwaliteitsmanagementsystemen 

Uiteindelijk gaat het bij kwaliteitsmanagement om het resultaat: het leveren van kwaliteit waar mensen blij van worden. Daarvoor is er in organisaties een samenspel van verantwoordelijkheden nodig om de kwaliteitscyclus rond te maken. Wie geeft, neemt en heeft eigenaarschap in processen voor ontwerpen, uitvoeren, monitoren en sturen? Wie kijkt naar de cyclus als geheel? En richten kwaliteitsmanagers zich vooral op monitoren of hebben ze nog andere rollen?

 

Kwaliteitsmanagement is begonnen in de maakindustrie, later uitgebreid naar procesbeheersing en richt zich nu al geruime tijd ook op het samenwerken in organisaties. Daardoor is er voor de kwaliteitsfunctionaris een scala aan mogelijke rollen ontstaan. Al die rollen lijken nog nauwelijks in één persoon of team samen te brengen. Gelukkig maar, want het was altijd al de bedoeling de verantwoordelijkheden voor kwaliteitsmanagement breed in de organisatie te beleggen. Maar hoe kom je tot een effectief samenspel en eigenaarschap in een kwaliteitssysteem? 

Kwaliteitssysteem: rondmaken kwaliteitscyclus

Met een kwaliteitssysteem identificeert een organisatie haar doelstellingen en stelt ze vast welke activiteiten er nodig zijn om resultaten te behalen voor belanghebbenden (naar ISO 9000:2015). Deze activiteiten zijn geordend in besturende, uitvoerende en ondersteunende processen.

Voor al deze processen geldt dat ze moeten worden ontworpen, uitgevoerd, gemonitord en bijgestuurd. Het bijsturen kan betrekking hebben op het procesontwerp, de uitvoering en/of de (aanscherping of vermindering van) de monitoring. Een effectief kwaliteitssysteem voorziet bovendien via een management review in een zelfbeoordeling: is de opzet van het systeem adequaat, bestaat het ook daadwerkelijk in de organisatie, en draagt de werking voldoende bij aan het realiseren van doelstellingen? Niet alleen nu, maar ook straks? Zonder een review lopen managers en teams de kans op wat Paul van Scherpenseel zo mooi heeft betiteld in zijn boek Wie altijd maar druk is, komt nooit vooruit.

Al deze activiteiten kunnen worden geplaatst in een kwaliteitscyclus, zie figuur 1. Er is sprake van een strategische PDCA op het geheel en een meer kortcyclische PDCA op tactisch/operationeel niveau. 

Figuur 1. Kwaliteitscyclus waarin zowel strategisch (rood) als kortcyclisch (blauw) wordt gestuurd en bijgestuurd. Vernieuwing van strategische doelen kán aanleiding zijn processen fundamenteel te herontwerpen.


 

Samenspel van verantwoordelijkheden in de kwaliteitscyclus

Maar wie is nu verantwoordelijk voor welke activiteiten in de kwaliteitscyclus? Het vinden van het juiste samenspel van verantwoordelijkheden blijkt vaak een hele puzzel. Met een oplossing die natuurlijk per organisatie kan verschillen. Om die puzzel op te lossen kunnen de RASCI-rollen behulpzaam zijn. U weet wel: Responsible (verantwoordelijk), Accountable (eindverantwoordelijk, geeft goedkeuring), Supportive (ondersteunend), Consulted (geeft advies voorafgaand aan besluitvorming), Informed (wordt geïnformeerd)*.

Voorbeeld: kwaliteitsteam kiest positie

We kunnen de activiteiten in de kwaliteitscyclus via de RASCI-rollen verbinden met de verschillende functies in de organisatie. Figuur 2 geeft daarvan een (vereenvoudigde) uitwerking, die is ontleend aan een training voor een kwaliteitsteam van een gemeentelijke organisatie. Het team wilde zichzelf positioneren met als achterliggende vraag: ‘Wat kan en mag de organisatie van ons kwaliteitsteam verwachten?’

 

Figuur 2. Voorbeeld van de verdeling van RASCI-rollen voor de activiteiten uit de kwaliteitscyclus van figuur 1. In de onderste rij is de positie van het kwaliteitsteam weergegeven.

De kolommen van de tabel laten zien hoe de verantwoordelijkheden per onderdeel van de kwaliteitscyclus van figuur 1 zijn belegd. De rijen laten per functie(groep) de aard van de verantwoordelijkheden zien. In dit voorbeeld positioneert het kwaliteitsteam zich primair als ondersteunend (S) op de cyclus, met een consulterende rol (C) voor procesontwerp en een verantwoordelijke rol (R) voor onafhankelijke monitoring. Ondersteuning bij de review bestaat onder meer uit rapportages over de effectiviteit van de cyclus. De ondersteunende rol (S) is overigens niet vrijblijvend: ook hiervoor neemt een team initiatief en verantwoordelijkheid. Bovendien is afgesproken dat de lijn (R) gebruikmaakt van die ondersteuning. 

Voorbeeld: bijsturen en eigenaarschap

Wanneer bijsturen noodzakelijk is, ontstaat er spanning en scherpte op de verantwoordelijkheden in de kwaliteitscyclus. Stel, bij een externe audit blijkt dat een bepaald product op essentiële punten niet aan de gestelde eisen voldoet; mogelijk schaadt dit ook het vertrouwen in de organisatie als geheel. Wie komt er dan in actie en waarvoor?

Passen we in het voorbeeld van het kwaliteitsteam de verantwoordelijkheden van figuur 2 toe, dan zijn de volgende drie acties te voorzien:

  1. Het kwaliteitsteam (rol S bij uitvoeren en bijsturen) zoekt contact met de producteigenaar in de lijn. Welke maatregelen zijn er op korte termijn nodig om schade te beperken en nieuwe schade te voorkomen? Is er al een beeld van de oorzaak en zijn er ook risico’s voor andere producten? Wat is er op korte termijn nodig?
  2. Het kwaliteitsteam (rol S bij ontwerpen en rol R bij monitoren) neemt ook contact op met de directie, als eindverantwoordelijke systeemeigenaar van de kwaliteitscyclus. Afgesproken wordt dat het team na consultatie van de lijn voorstellen zal doen voor een mogelijke aanpassing van het ontwerp van processen. Het is ook voorstelbaar dat de monitoring (tijdelijk) wordt aangescherpt.
  3. Het kwaliteitsteam (rol S bij review) voegt dit ‘incident’ toe aan de rapportage voor de eerstvolgende review. Tijdens de review kan bijvoorbeeld worden gereflecteerd op noodzakelijke bijsturingen. Dat kan leiden tot conclusies over de gewenste inrichting, toepassing en werking van het kwaliteitssysteem.

De kwaliteitscyclus in een organisatie wordt rondgemaakt via een doordacht samenspel van verantwoordelijkheden en vooral eigenaarschap – zowel op het niveau van producten/diensten (lijn) als het systeem (directie). Het is de kunst van een kwaliteitsfunctionaris/team daarbinnen een positie voor ogen te houden die uiteindelijk zoveel mogelijk bijdraagt aan kwaliteitsontwikkeling. Je maakt voortdurend de afweging: ‘los ik het op, of maak ik de organisatie sterker?’. Zo’n positiebepaling werkt meestal niet als dictaat vooraf. Alleen door samenspraak ontstaat er écht samenspel.


 
Ouke Pijl verzorgt trainingen ‘Teams voor Kwaliteit’ (www.kwaliteit.pro), is lead auditor in het hoger onderwijs en (bestuurs)lid van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK).
Contact: 06 106 476 73 of ouke@kwaliteit.pro.

 

* Kijk hier voor figuur en toelichting van RASCI 

 

 

 

Dit artikel verscheen in Kwaliteit in Bedrijf, sept-okt 2022 

 

 

NNK-leden kunnen na inloggen reageren op dit artikel.

 

Deel dit via