Het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement is een vereniging voor en door leden. In de NNK-secties en -commissies richten leden zich in kleinere groepen op een sector of een specifiek onderwerp. Bekijk hieronder welke groepen er zijn en waar ze zich op richten. Wil je je aansluiten? Neem contact op via het contactformulier en je ontvangt zo snel mogelijk bericht van een van de leden.
NNK: duurzaam organiseren, leren en ontwikkelen. Je eigen kwaliteit onderhouden is net zo belangrijk als de kwaliteit van je organisatie! Intervisie is een manier om hieraan te werken.
Intervisie is een regelmatige bijeenkomst van professionals waarin inhoudelijke vragen, lastige veranderkundige situaties of persoonlijke dilemma’s worden besproken en elkaar tips worden gegeven. In een vertrouwelijke setting wordt samen het ingebrachte vraagstuk verkend en naar oplossingen gezocht. Dit aan de hand van de gekozen intervisiemethode.
NNK heeft een eigen intervisiegroep die een keer per kwartaal, online (Teams) samenkomt.
Heb je belangstelling om mee te doen? Van harte welkom! Samen leren van en met elkaar!
Mail NNK of Bert Dekker
De leden komen uit zeer verschillende branches zoals onderwijs, gezondheidszorg en industrie, maar hebben allen kwaliteit in hun portefeuille.
Uitleg intervisie
In een intervisie, of intercollegiaal consult, bespreken beroepsgenoten of collega’s (5-8 personen; 1,5- 2 uur) op een methodische manier (keuze uit diverse methodieken) vraagstukken uit de eigen praktijk die deelnemers inbrengen. Dat kan een aanpak, probleemsituatie of dilemma zijn, die de inbrenger sterk bezighoudt en die niet zelden tot persoonlijk ongemak heeft geleid. In de praktijk is een gezamenlijke reflectie op het eigen handelen een goede manier gebleken om tot verbeteringen te komen.
Door op basis van vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid aanpak en opvattingen aan een kritische blik te onderwerpen, worden inzichten en ervaringen gedeeld. Vertrouwelijkheid van het besprokene is een voorwaarde voor een open gesprek. Confidentialiteit wordt altijd afgesproken. Deelnemers leren elkaar te consulteren over eigen werkvragen en deze op een niet oordelende, maar lerende manier te behandelen.
De opbrengst van de intervisie is een aantal concrete adviezen die de inbrenger mee naar huis neemt en waar deze in een volgende bijeenkomst het praktisch nut van terugkoppelt. Maar even belangrijk: ook de andere deelnemers worden zich bewust van eigen aannames en overtuigingen rond een vraagstuk. Iedereen leert vervolgens van de uitwisseling van suggesties over een aanpak of werkwijze. Evaluatie van de leerpunten en werkwijze vormen daarom een vast onderdeel van elke intervisie.
Het doel van het NNK Platform HO is de professionalisering van kwaliteitszorg en kwaliteitsmedewerkers in het hoger onderwijs. Het Platform wisselt kennis en praktijkervaringen uit over relevante en actuele ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitszorg onderwijs en onderzoek in het hoger onderwijs.
Het Platform HBO organiseert vier tot vijf bijeenkomsten per jaar. Hierin komen kennis, ervaringen, onderzoeken, trends en ontwikkelingen binnen de kwaliteitszorg en accreditatie in het HO aan de orde. Om de blik breed te kunnen houden geven andere sectoren ook input aan onze bijeenkomsten. Daarom ontmoeten we op onze bijeenkomsten graag de kwaliteitsmedewerkers/-functionarissen van zowel het HO als overige (onderwijs- en niet-onderwijs) sectoren.
Het NNK Platform HO is ook dé plek om te netwerken.
Samenstelling
Het NNK mag ca. 25 instellingen voor (hoger) onderwijs tot haar bedrijfsleden rekenen. Daarnaast zijn er veel NNK-leden die op persoonlijke titel de bijeenkomsten van het NNK Platform HO bezoeken.
Agendacommissie
De activiteiten worden gecoördineerd door de agendacommissie van het platform. Deze commissie bestaat uit:
In tijdelijke aanvulling met:
Neem contact op met het Platform Hoger Onderwijs.
De Sectie Zorg heeft als doel de ontwikkeling van kwaliteitsprofessionals in de zorg te stimuleren. Op die manier willen wij bijdragen aan de kwaliteit van zorg in Nederland.
Tijdens bijeenkomsten worden kennis en praktijkervaringen over actuele ontwikkelingen uitgewisseld. Ook worden ervaringen gedeeld, (innovatieve) ontwikkelingen gevolgd en is er aandacht voor competenties en rollen van de kwaliteitsprofessional in de zorg. We bespreken de toegevoegde waarde van de kwaliteitsprofessional in het dynamische veld van de zorg.
De doelgroep bestaat uit kwaliteitsprofessionals en managers in de zorg. Het is een platform om kwaliteitsprofessionals in de zorg met elkaar te verbinden, te netwerken en te leren van elkaar.
De sectie Kwaliteit in Zorg bestaat uit:
Heb je belangstelling om mee te doen? Van harte welkom! Samen maken we dit netwerk succesvol!
Neem contact op met de Sectie Zorg.
In het voorjaar van 2018 is de Sectie Data en Kwaliteit van start gegaan. Naar aanleiding van het Wintercamp 2018 bleek er een groeiende belangstelling te bestaan voor de combinatie van het gebruik van data in organisaties en binnen de samenleving en de rol van de kwaliteitskundige daarin.
Er is altijd grote verbondenheid geweest tussen data en kwaliteit. Statistische procesbeheersing is een duidelijke vorm daarvan. Het gedachtengoed van Deming is doordrenkt met de waarde van het gebruik van data binnen de kwaliteitskundige context.
Vandaag de dag groeit de toename van het gebruik van data exponentieel. De centrale vraag binnen de sectie is: ‘Hoe ontwikkelt de kwaliteitskunde zich als vakgebied en de kwaliteitsfunctionaris als vakmens binnen de context van deze exponentiële groei?’
De sectie Data en Kwaliteit wil de ontwikkeling en het gebruik van data en de bijdrage daarvan aan het leveren van kwaliteit voortdurend aanjagen, verbeteren en verbinden als belangrijk onderdeel van het vak kwaliteitsmanagement, waarbij deze sectie zich specifiek richt op de relatie van het vak met data, het gebruik van data en datagebruik in een snel veranderende omgeving.
Een groeiende beweging die het gebruik van data om integraal de kwaliteit van zorg- , dienstverlening- producten en klantervaringen ontwikkelt en verspreidt in o.a. netwerken van kwaliteitsprofessionals die de vaardigheden in huis hebben om data te gebruiken ter bevordering van de kwaliteit van de/hun eigen organisatie.
De sectie buigt zich over verschillende onderwerpen die op het raakvlak van data en kwaliteitsmanagement een rol spelen (of zouden moeten spelen), zoals:
Quality 4.0 is een initiatief ontstaan bij de American Society for Quality (ASQ), die ook vormgeeft aan de vraag zoals de sectie deze zich ook heeft gesteld.
Binnen de sectie verzamelen we informatie, brengen dat samen, vormen daar een oordeel over en willen dat in passende vorm aan de kwaliteitsgemeenschap aanbieden.
Neem contact op met de leden van de Sectie Data en Kwaliteit:
De kwaliteitsmanager van vandaag wordt steeds vaker betrokken bij duurzaamheidskwesties en kan daarbij ondersteuning gebruiken.
Het doel van de NNK Themagroep Kwaliteit en Duurzaamheid is het toepassen van onze kennis en ervaring op het gebied van kwaliteitsmanagement op het terrein van duurzaamheid.
Belangrijke thema’s zijn:
We zien dat duurzaamheid ook gaat over kunnen omgaan met dilemma’s, innovaties en mindset. Net zo belangrijk zijn dus de soft skills. Gedrag, ethics & values bepalen de wijze waarop duurzaamheid wordt benaderd.
Het invoeren van duurzaamheidsinitiatieven vraagt om een veranderkundige aanpak, kennis van de taal van de bestuurskamer en het kunnen creëren van een brugfunctie naar de werkvloer.
De Themagroep wil haar doelen realiseren door het:
In mei 2023 organiseerde de Themagroep de eerste bijeenkomst. In een World Café-setting is gediscussieerd over de veranderkundige benadering, impact creëren en benodigd instrumentarium.
In 2024 wil de Themagroep workshops organiseren waarin deze onderwerpen verder worden uitgediept.
Wil je je aansluiten bij de Themagroep Kwaliteit en Duurzaamheid? Welkom!
Neem contact op met een van de contactpersonen van deze nieuwe themagroep en doe mee.
Kees de Vaal, kees.de.vaal@gmail.com
Meta Peek, peek@rontmc.nl
De redactieraad van het NNK houdt zich bezig met de inhoudelijke artikelen op de website.
Met de artikelen wil het NNK de leden informeren over relevante ontwikkelingen in het vakgebied. De artikelen op onze website beslaan een breed spectrum van het vakgebied kwaliteitsmanagement. In blogs leggen auteurs vaak de verbinding tussen het vakgebied en de actualiteit.
Criterium voor plaatsing van een artikel op de website is de bruikbaarheid in de praktijk voor de kwaliteitsmanager. Die bruikbaarheid kan bestaan uit na te volgen werkwijzen (recepten) of theorie die aan de alledaagse praktijk gekoppeld is, waardoor beter zicht verkregen wordt op eigen of andermans wijze van werken/denken.
Alle artikelen en blogs worden op deze website gepubliceerd bij Artikelen. Bij voldoende aanbod wordt maximaal een keer per jaar een digitale Synaps samengesteld.
We zien je artikel graag tegemoet!
Lees ook de auteursinstructie.
Mail de redactie op redactie@nnk.nl