Opdrachten tijdens Break-Out Rooms
Bij het verbeteren van onderwijskwaliteit in het mbo is een cultuur van control een lange tijd dominant geweest. Met focus op regels, procedures en verantwoording. Die aanpak was niet gericht op het samen tot nieuwe inzichten, perspectieven of oplossingen komen. Dat soort reflecties is immers in audits, visitaties of accreditaties aanbrengen niet vanzelfsprekend. Met het Dialoogmodel als referentiekader voor een instellingsaudit wil de Stichting Kwaliteitsnetwerk mbo (54 instellingen) een brug slaan tussen het control- en ontwikkelperspectief.
De Stichting Kwaliteitsnetwerk mbo (www.kwaliteitsnetwerk-mbo.nl) introduceerde in 2017 een nieuwe auditvorm gebaseerd op het Dialoogmodel. Inmiddels is in het mbo veel ervaring opgedaan met ontwikkelingsgerichte instellingsaudits (tegenwoordig instellingsdialogen) om de verbetering van onderwijsorganisaties en versterking van de onderwijskwaliteit te bevorderen.
Deze auditaanpak is de van 2017 tot 2021 onderzocht door een consortium onderzoekers vanuit het ECBO (Expertisecentrum beroepsonderwijs), Zijlstra Center (Vrije Universiteit) en Open Universiteit in samenwerking met het Kwaliteitsnetwerk mbo. De aanbevelingen uit het onderzoek zijn betekenisvol voor het Kwaliteitsnetwerk, maar tegelijkertijd ook voor andere (onderwijs)sectoren die hun wijze van visiteren, accrediteren en auditen aan het actualiseren zijn en die een betere balans zoeken tussen control en ontwikkeling. Onderzocht werd wat de meerwaarde is van het Dialoogmodel als referentiekader, en of deze vorm van auditen op alle niveaus in de organisatie tot een betere kwaliteitscultuur leidt.
De online bijeenkomst wordt verzorg door Ronald Stevens, zelfstandig consultant en verbonden aan het Zijlstra Center (VU) en ontwikkelaar van het Dialoogmodel en Jose Hermanussen, managing onderzoeker bij het ECBO.