Route:  
  1. Home
  2. Doe mee!
  3. NNK Nieuws

28-05-21

Het zijn de kleine dingen die het doen!

Verslag van de onlinebijeenkomst van de NNK sectie Zorg, met als gast Hetti Willemse, mede-initiatiefnemer van zorgvisite.nl.

Op welke manier kunnen kwaliteitsfunctionarissen bijdragen om zowel cliënten, naasten als medewerkers zich thuis te laten voelen in een woonzorgvoorziening? Dit thema stond centraal tijdens de online bijeenkomst met de dames THe op visite, op 11 mei 2021. Hetti Willemse deelde enthousiast haar ervaringen met de inzet van de THe (zorg)visites als instrument voor kwaliteitsrondes vanuit cliënt/bewonersperspectief in de VVT. 

Dit instrument is in eerste instantie ontwikkeld voor de VVT (Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorgorganisaties). Later is gestart met buurtvisites door een multidisciplinair team. Het is een hulpmiddel om aandachtig, bewust en gericht te kijken naar gedefinieerde ’thuis-voel-punten’. Dit zijn contacten en ontmoetingen, vrijheid en bewegingsruimte, frisse lucht, goed eten en drinken en informatie en communicatie. Deze aspecten en behoeften gelden namelijk voor ieder mens!

Deze gecreëerde condities dragen bij aan waardigheid, tevredenheid, welbevinden en je thuis voelen door cliënten, naasten en medewerkers! Deze drie doelgroepen zijn in de beleving van de dames THe de bondgenoten in waardevolle zorg. 

Ben je geïnteresseerd in het Kwaliteitsinstrument (zorg)visites? Neem dan contact met ons op!

Onaangekondigd op visite

Hetti Willemse en haar collega Tineke van den Klinkenberg bezochten onaangekondigd 200 VVT locaties in Nederland. Ze zijn transparant in wie ze zijn en wat ze doen. Toegewijd merkt Hetti op dat er in de afgelopen tien jaar verschillen én verbeteringen in de VVT zijn ontstaan. 

Ieder visite bestaat uit een rondje om het huis, een hapje mee eten of koffie drinken met wat lekkers erbij, een praatje maken met een cliënt of naaste en kijken naar het reilen en zeilen op de locatie.  De visite wordt na afloop beschreven. Aan de locatie wordt de recensie gecommuniceerd en vervolgens wordt het verslag op de website en in de nieuwsbrief van de dames THe geplaatst.Zowel de positieve punten als de verbeterpunten en verbetersuggesties zijn op de website te lezen. Iedere visite wordt gewaardeerd op een schaal van 1 tot 5 theekopjes. Naast een waardering en een beschrijving komen er foto’s op de website. 

Waardering

De waardering is grotendeels subjectief, al hebben de dames THe inmiddels wel heel veel praktische ervaring opgedaan. Waarderingen zijn voor respondenten vaak dan ook herkenbaar. De informatie is voor iedereen zichtbaar dus ook voor de IGJ en zorgverzekeraar. Deze visites en de openbaarheid van de recensies dragen bij aan het vragen om aandacht voor de menskant. In plaats van aandacht voor zorgzwaarte, vragen ze aandacht en bewustzijn voor de gewone dingen van het leven die van essentieel belang zijn om je thuis te voelen. 

In plaats van aandacht voor zorgzwaarte, vragen de dames THe aandacht en bewustzijn voor de gewone dingen van het leven die van essentieel belang zijn om je thuis te voelen. 

Handvaten voor de kwaliteitsfunctionaris

Zowel de punten van je thuis voelen, als de uitkomsten en de rode draad van de inmiddels 200 visites zoals opgenomen in een speciaal THe/ blad, geven handvaten voor de kwaliteitsfunctionaris (zie Powerpoint-presentatie).

Naast de inhoud, zijn de visites als instrument in de dagelijkse praktijk van een kwaliteitsfunctionaris bruikbaar. Er zijn kansen om deze methodiek te integreren binnen je eigen organisatie. Immers, kwaliteit is ook je thuis voelen.

Voorbeelden die genoemd zijn gaan over integratie van de thema’s bij certificeringsaudits en binnen de opleiding. Maar ook over het betrekken van cliënten en naasten om samen rondes te doen en te bekijken wat kan bijdragen aan je thuis voelen en kwaliteit van leven. Ook gesprekken aangaan over hoe cliënten en naasten zaken echt geregeld zouden willen zien, geven mogelijkheden om het gevoel van thuis zijn te versterken. 

Naast de recensies zijn er op de website ook tips voor de VVT opgenomen om het ‘thuis voelen’ te ondersteunen gedurende vier fases, van voor de verhuizing tot na het verblijf. Eveneens zijn er publicaties verschenen over het realiseren van waardige zorg voor cliënten, naasten en bestuurders. .  

Nieuwe datum: 2 november 2021

Ben je geïnteresseerd in dit instrument en de inhoud? Laat het ons weten!

Dit onderwerp komt zeker terug op onze agenda, de voorlopige planning is 2 november 2021. 

 

NNK-leden kunnen na inloggen reageren op dit artikel.
<  Terug
Deel dit via