Welke kwaliteits-, milieu- of veiligheidsmanager herkent het niet: wanneer er iets fout gaat in een organisatie, wordt er gauw een pleister geplakt (een snelle correctie en je ziet er niets meer van). Toch is het juist de bedoeling van kwaliteitsmanagement fouten structureel te voorkomen door corrigerende maatregelen te nemen die zich richten op de oorzaak.
In dit webinar laten we in het eerste deel aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe je in de praktijk tot effectieve corrigerende maatregelen kunt komen. Daar zijn allerlei technische methoden voor, maar ook de menselijke factor en de organisatiecultuur zijn belangrijk. In het tweede deel kunnen deelnemers eigen casuïstiek inbrengen van succesvolle of minder geslaagde corrigerende maatregelen.
19.30 uur – Opening
19.35 uur – Presentatie: corrigerende maatregelen
20.15 uur – Korte pauze
20.25 uur – Casuïstiek van deelnemers
20.55 uur – Sluiting
21:00 uur – Einde
Deelnemers die eigen casuïstiek willen inbrengen kunnen dat doen tijdens het webinar. Het is ook mogelijk tot 12 maart 2021 casuïstiek toe te zenden aan de inleiders via info@nnk.nl. Details die zijn terug te leiden tot personen of organisaties zullen tijdens het webinar niet worden gedeeld.
Erik van Amelsvoort en Ouke Pijl maken deel uit van een NEN-werkgroep die een nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn voor corrigerende maatregelen voorbereidt. Uit een enquête blijkt dat ruim 40% van de geraadpleegde kwaliteitsprofessionals niet tevreden is over de manier waarop corrigerende maatregelen in hun organisatie worden genomen. Dat komt bijvoorbeeld omdat er te weinig tijd voor is of omdat het erg lastig kan zijn de achterliggende oorzaak op te sporen.
De NEN-normcommissie Kwaliteitsmanagement heeft dan ook geconstateerd dat er behoefte is aan een Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) voor het maken van goede analyses en afwegingen om te komen tot corrigerende maatregelen. En vooral hoe je tot een afweging kunt komen wanneer het de moeite loont om dieper door te analyseren wat de hoofdoorzaak is en wanneer goed ‘goed genoeg’ is. Bijvoorbeeld op basis van een business case. Eind 2020 is besloten een werkgroep op te richten die NPR 'Kwaliteitsmanagement - Richtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen' gaat ontwikkelen. Het document moet richtlijnen gaan geven voor het nemen van corrigerende maatregelen zoals bedoeld in de verschillende ISO-managementsysteemnormen. Het is een formele kapstok om duurzame maatregelen aan op te hangen, maar naar verwachting kan het document veel breder worden toegepast.
De opbrengsten van dit webinar worden gedeeld met de werkgroep die reacties uit de praktijk bijzonder waardeert.