Kees Ahaus ontvangt NNK-onderscheiding 2019

tijdens het 10e Business Improvement Event

Op donderdag 20 juni ontving Kees Ahaus de NNK-onderscheiding 2019. Ahaus heeft met zijn werk niet alleen het vakgebied van kwaliteitsmanagement mee ontwikkeld, maar ook bijgedragen aan het belang van kwaliteitsmanagement binnen de gezondheidszorg. ‘Dat doet hij vanuit wijsheid, rust en samenwerking’, zei NNK-voorzitter Gerard Berendsen.

De NNK-onderscheiding werd uitgereikt tijdens de 10e editie van het Business Improvement Event. Met de NNK-onderscheiding eert het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagent personen die veel betekenen voor het vakgebied. Het was de vierde keer dat het NNK de onderscheiding uitreikt. In 2015 ontving Huub Vinkenburg de eerste onderscheiding. In 2016 werd hij opgevolgd door Olaf Fisscher en daarna door Teun Hardjono. 

Kees Ahaus was enorm vereerd en heel blij met de onderscheiding: ‘Om in hetzelfde rijtje te mogen staan als Huub Vinkenburg, Olaf Fisscher en Teun Hardjono is een enorme eer. Ik ben mij bewust van de verantwoordelijkheid en met heel veel plezier zal ik kennis blijven ontwikkelen en verder brengen.’

Brede expertise

Prof. dr. ir. Kees Ahaus is hoogleraar Health Services Management & Organization en leidt de gelijknamige sectie HSMO aan de Erasmus School of Health Policy & Management in Rotterdam. Hij ontvangt de NNK-onderscheiding 2019 vanwege zijn expertise op het brede terrein van kwaliteitsmanagement, inclusief managementsystemen, lean management, procesverbetering, samenwerking in ketens en netwerken en waardegedreven zorg. ‘Hij gaf betekenis aan kwaliteitssystemen door één van de eerste boeken hierover te schrijven, een bestseller, met de titel ‘ISO 9000-serie en kwaliteitshandboek’, memoreerde Berendsen.

 

Verbinden van kwaliteit en gezondheidszorg

‘Deze prijs komt Kees Ahaus toe omdat hij bijzonder goed is in het verbinden van kwaliteit en gezondheidszorg tot de ware vorm van kwaliteitszorg, met aandacht voor de wetenschappelijke kant maar ook de menselijke kant van kwaliteit, zei Berendsen. ‘Dit doet hij door niet alleen de nadruk te leggen op het belang van het sturen op uitkomsten voor de patiënt en de behandelaar, maar ook door hier de goede praktijken voor te vinden. Dat is waardegedreven zorg, ofwel valuebased health care, waarbij de waarde voor de patiënt, het bereiken van een betere gezondheid of kwaliteit van leven, centraal staat.’

 

Kees Ahaus was mede-oprichter van het Expertisecentrum Healthwise in Groningen, dat kennis ontwikkelt en deelt op het gebied van economie, bedrijfskunde en management om gezondheid gedurende de levenscyclus te stimuleren en te bevorderen door het verbinden van UMCG en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Ahaus stimuleert organisaties in de gezondheidszorg met veel individuele hoogwaardige professionals om kennis te maken met en zich verder te professionaliseren door de meer bedrijfskundige principes van kwaliteitsmanagement toe te passen in eigen praktijk; zo deden de kwaliteitsprincipes uit de industrie hun intrede in de zorg.

Kees Ahaus begeleidt vele Aio’s. De grote hoeveelheid (top) publicaties gaan voornamelijk over - hoe kan het ook anders - integratie van zorg en kwaliteitsverbetering van zorg.

Kwantiteit en kwaliteit

Een andere verdienste van Kees is volgens Berendsen dat hij aandacht vraagt voor wat het principe van ‘Hoger volume = Betere resultaten’ betekent voor de organisatie van zorg. Dat sluit aan bij onderzoek waaruit is gebleken dat daar waar een behandeling of operatie vaak wordt uitgevoerd, de hoogste kwaliteit van zorg wordt geleverd. Kwantiteit betekent dus ook kwaliteit; kwaliteit bereikt door standaardisatie en door de ervaring die men opbouwt. Zijn onderzoek gaat nu over hoe die zorg kan worden georganiseerd in netwerken.

De mens centraal

‘Kees Ahaus heeft laten zien dat het kwaliteitsdenken fluïde is’, zei Gerard Berendsen. ‘Van een meer systeemgerichte benadering in het begin waar ISO 9000 centraal stond, naar een meer holistische benadering nu met daarin de mens centraal. Daarmee is een niet te stuiten omslag bereikt in het kwaliteitsdenken in de gezondheidszorg.’

‘Tot slot is de laureaat een prettig en integer mens, die ethiek, moraliteit en maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel heeft staan. En die bij verandering vanuit een harmoniemodel werkt, omdat dan pas veranderingen echt beklijven. Iemand die heeft laten zien hoe je van je werk je hobby kunt maken en daarmee mensen kunt verbinden.’

De NNK-onderscheiding

De onderscheiding van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement is ingesteld om een persoon of een groep te waarderen die inhoudelijke verrijkende bijdragen heeft geleverd aan het vakgebied kwaliteitsmanagement. De onderscheiding gaat naar personen die de discussie over het vakgebied aanjagen, het vakgebied mee ontwikkelen en hier continu aandacht voor vragen.

Criteria voor de NNK-onderscheiding zijn onder meer dat de laureaat meerjarige en langdurige verdiepende of verbredende betekenisvolle bijdragen heeft geleverd op een of meerdere onderwerpen van het vakgebied. Deze bijdrage is breed erkend en gewaardeerd.

Nieuwsdatum: (Maandag, 24 juni 2019)